Älä mene rikki rahasta

Written by McCann Helsinki
March 29, 2021
Älä mene rikki rahasta -kampanjakuva

Viisi vuotta sitten Nordea päivitti sponsorointistrategiansa ytimen ja siirtyi tukemaan taloustaitoja ja yrittäjyyttä yhdessä kumppaniensa kanssa. Uuden strategian johdosta Nordean taloustaitohankkeet tavoittavat vuosittain yli 100 000 lasta ja yli 10 000 senioria. Kaikille nordealaisille annettiin myös mahdollisuus kahteen vapaaehtoistyöpäivään, jotka sai käyttää raha-taitojen tai yrittäjyyden tukemiseen. Vuonna 2019 yli puolet nordealaisista Suomessa tekivät vapaaehtoistyöpäivän, ja vuonna 2020 virtuaalisten etätaloustyöpajojen avulla yli 1000, koronasta huolimatta.

Vuoden Sponsoriteko 2019

”Hyvät taloustaidot ovat yksi elämän kulmakivistä. Nordea yhteiskuntavastuutoiminalle ja sponsoroinnille valittu suunta on luonteva tapa jakaa talousosaamistamme koko yhteiskunnalle”, kertoo Jan Bonnevier, Nordean markkinointijohtaja. ”Yhdessä loistavien yhteistyökumppanien kanssa tuemme erityisesti nuorten taloustaitoja sekä startup- ja kasvuyrittäjiä.”

Vuoden 2019 aikana Nordea ja McCann Helsinki lanseerasivat rahataitoihin keskittyvän “Älä mene rikki rahasta” -markkinointikampanjan. Se näkyi laajalti elokuvateattereissa, printissä ja digitaalisissa kanavissa. ”Älä mene rikki rahasta” menestyi Suomen Sponsorointi ja Tapahtuma Awards -kilpailussa ja voitti Yleisön suosikki -palkinnon sekä raadin valitsemana Vuoden Sponsoriteko 2019 -palkinnon.

Tukea ja taitoja koronan keskelle

Työ taloustaitojen eteen ja kampanjointi jatkuivat myös vuonna 2020.

”Koronakriisistä johtuen monien taloudellinen tilanne muuttui viime vuonna dramaattisesti ja jatkoimme kampanjaa tavoitteenamme auttaa ihmisiä tilanteesta selviämisessä”, kommentoi Jan Bonnevier. ”Nordea on tehnyt töitä kirjaimellisesti hartiavoimin suomalaisten rahataitojen eteen. Vuoden 2020 kampanjassa viestimme meni hienosti läpi kohdeyleisöön erityisesti radion kautta.”

RadioMedian tutkimuksen mukaan Nordean kampanjoinnin viestit ymmärrettiin erittäin hyvin ja erityisesti nuorilta tuli positiivista palautetta. Mainontaan vahvimmin liitetyt ominaisuudet olivat selkeys, informatiivisuus ja vastuullisuus. Vapaissa kommenteissa usein toistuvia adjektiiveja olivat hyvä, positiivinen, sympaattinen ja luotettava. Nainen, 45, sanoi: ”kampanja paransi kuvaa, joka minulla oli Nordeasta.”

Tee mainontaa suurempi vaikutus

Usein uuden, toimivan strategian takana on uusi oivallus ihmisten käyttäytymisestä. Se voi perustua tutkimukseen, kertyneeseen dataan tai vaikka henkilökunnalta saatavaan hiljaiseen tietoon. Jos aihe on brändillenne ajankohtainen, ota yhteyttä ja kysy lisää “McCann Truth Studies” -tutkimuksistamme. Voimme yhdessä löytää tutkimuksien ja datan trendien takaa syvempiä merkityksiä, joilla voidaan saada aikaan mainoskampanjaa isompi vaikutus.

You may also like…

Marketing strategy done right

Marketing strategy done right

Q4, the oh-so-wonderful and soul-crushing period, when companies need to wake up to the looming reality that the year...